Akkumulátor csere
Amennyiben akkumulátora cserére szorul, szaküzletünkből kiválasztjuk, vagy rövid határidővel megrendeljük új akkumulátorát és ingyenesen beszereljük gépjárművébe.
A tönkrement akkumulátort átvesszük, szakszerűen tároljuk, majd a környezetvédelmi előírások figyelembevételével elszállíttatjuk.
Motorkerékpár és autó akkumulátorok széles választékával állunk ügyfeleink rendelkezésére.VARTA, PERION, ABS, Banner és LP típusok közül választhat.
Néhány általános tudnivaló az akkumulátorokról:
Felépítés szerint az akkumulátorok típusai:
Ólom, vagy savas akkumulátor
Oxigénrekombinációs, zárt ólomakkumulátorok
Nikkel-kadmium akkumulátor
Nikkel metál-hidrid (NiMH) akkumulátorok
Lítium-ion akkumulátor (Li-ion)
Lítium-polimer (Li-polymer) akkumulátor(*) a villamos energia termelése kémiai anyagok átalakulása révén történik
Az autóiparban használatos akkumulátorok főbb fajtái:
Az akkumulátoroknak meg kell különböztetni két válfaját, amellyel az autóalkatrész piacon találkozhatunk. Ezek a meghajtó és az indító akkumulátorok. A felhasználási szempontok alapján indítóakkumulátorról, vontatási vagy járműhajtó akkumulátorról, helyhez kötött vagy ipari felhasználású akkumulátorokról és vezeték nélküli készülékek akkumulátorairól eshet szó. Azakkumulátorok fejlesztésénél a cél: minél nagyobb kapacitás mellett minél kisebb méret és tömeg - vagy tudományosabban: minél nagyobb energiasűrűség.A meghajtó akkumulátorokra leginkább lakóautókban, hajókban, illetve vezetékes áramszolgáltatással nem rendelkező létesítményekben lehet szükség, de egyre jobban terjed a munkagépekben való felhasználása. Rendkívül jól tűrik az akár teljes lemerüléssel járó használatot, az úgy nevezett ciklikus terhelést Ezen akkumulátorok működési elvüket tekintve éppen ellentétei az indító akkumulátoroknak, hosszú ideig tartó folyamatos terhelésre lettek kifejlesztve.
Az indító akkumulátorok magas áramerősségük révén hajtják végre faladatukat rövid ideig tartó igénybevétel mellett. Az indítóakkumulátorok élettartamának csökkenéséhez, illetve akár tönkremeneteléhez vezethet a gyakori túlzott mértékű lemerítés.
Az indító akkumulátorok
Az akkumulátor feladata:
A gépjármű indító akkumulátorok feladata, hogy energiát tároljon arra az időre, amíg a generátor nem képes feszültséget szolgáltatni a működéshez.
Az akkumulátornak két fő feladata van:
1.A gépkocsi álló motorjának indítása és az ehhez szükséges segédberendezések árammal történő ellátása.
Például:Motorvezérlő elektronika;
Önindító;
Üzemanyag szivattyú;
Gyújtó- vagy izzító rendszer;
2. Fontos feladat a gépkocsi olyan berendezéseit energiával ellátni, amelyekre a motor kikapcsolt állapotában is szükség van:Belső és külső világítás;
Riasztó berendezés;
Szórakoztató elektronika;
Készenléti állapotban lévő elektromos berendezések memóriája;
Állófűtés.
Az akkumulátor felépítése, működési elve és gyártása:
Működési elve:
Az akkumulátor egy olyan energia tároló berendezés amely képes a töltés során felvenni a villamos energiát és azt vegyi energiává alakítva tárolni, amíg azt kisütéskor (fogyasztáskor) villamos energia formájában vissza nem nyerjük.
Savas ólomakkumulátorok
A normál kivitelű műanyag házas akkumulátorban ólom és ólomdioxid lemezek vannak felváltva elhelyezve, melyek ioncserélt vízzel hígított kénsavba merülnek. A ma használatos akkumulátorok teljesítmény és élettartam növekedése a gyártásban bekövetkezett fejlesztéseknek köszönhető.
AGM technológiás akkumulátorok
Az AGM technológia (Absorbent Glas Mat) lényege , hogy az ólomlemezek között, üvegszálas gyapotrétegben itatják fel az elektrolitot.
Gondozásmentes jellegüknél fogva igen népszerűek.
Balos vagy Jobbos ?
Ha az akkumulátor szemben van velünk - tehát a felénk eső oldalán van a két elektróda-, akkor beszélünk jobb pozitívosakkumulátorról, ha a pozitív csatlakozó nekünk jobbra esik. [ - + ] A személyautó indítóakkumulátorok 95%-a jobb pozitívos. Haszongépjárművek esetében az indítóakkumulátorok elektródáit a rövidebb oldalra szerelik.
Akkumulátor töltési és karbantartási tanácsok:
A gépkocsi töltési rendszere:
Hiába egy kiváló minőségű új akkumulátor, ha a gépkocsi töltési rendszere nem megfelelő állapotú. Az akkumulátordiagnosztika nem nagy ördöngösség. MINDEN meghibásodás oka utólag kideríthető az akkumulátor vizsgálata során!
A garancia nem terjed ki helytelen üzemeltetésből eredő meghibásodásokra! A helytelen töltés miatt nem csak az akkumulátorunk mehet tönkre, hanem gépkocsink minden elektromos berendezése, az izzótól a szórakoztató elektronikai berendezéseken, GPS-eken át egészen a motorvezérlő elektronikáig. Ezek a meghibásodások nem feltétlenül azonnal jelentkeznek! A fokozott túlterhelés miatt egyes felszerelések elemei elgyengülnek, majd a legváratlanabb pillanatban használhatatlanná válnak.
Ezért fontos, hogy egy új akkumulátor vásárlásakor gépkocsink elektromos rendszerét szakműhely által megvizsgáltassuk.
A gyártók ez ügyben két álláspontot képviselnek. Az egyik, hogy garancia csak szakszervizben történő beüzemelést követően él. Ez nem azt jelenti, hogy megveszünk egy akkumulátort és csak ott szereltethetjük be, - hiszen az esetek többségében akkumulátorra azonnal van szükségünk – hanem csak azt, hogy a beépítést követően 8 napon belül be kell vizsgáltatnunk a gépkocsink töltési rendszerét.
A másik, humánusabb eset, hogy a gyártó nem írja elő kötelező jelleggel a beépítést követő töltési rendszer bevizsgálást, hanem csak ajánlja. Minden a jótállási jegyben feltüntetett feltételnek meg kell felelni.
A gépkocsi elektromos töltési rendszerének bevizsgáltatása nem túl bonyolult művelet. Egy töltőáram vizsgálatot – egy voltmérő segítségével mi magunk is elvégezhetnénk.
Mit kell ilyenkor tenni?A gépkocsi újonnan beépített akkumulátorára csatlakoztatjuk mérő berendezésünket kikapcsolt motor mellett, lekapcsolt fogyasztókkal, ügyelve a helyes polaritásra. Ilyenkor a tárolt kapocsfeszültséget tudjuk mérni amely feltöltött akkunál 12,6-12,9V között alakul.
Indítsuk be a gépkocsi motorját! Sikeres indítás után a töltő áramnak 13,8-14,4V között kell lennie.
Kapcsoljuk fel a fényszórókat, majd a fűtő ventilátort közepes fokozatra! (Ez a két leggyakrabban együtt használt nagy fogyasztó a gépkocsiban.) Pár másodperc alatt be kell szabályozódnia a töltőáramnak 13,8-14,4V közé. Ha terhelve, vagy terheletlenül ennél több vagy kevesebb lesz az érték, forduljunk szakemberhez, mert az alul- vagy túltöltésakkumulátorunk tönkremeneteléhez vezethet!A modern gépkocsik általában terhelés nélkül és terhelten is az ideális 14,2-14,4V közötti feszültséget produkálják, hiszen elektronikus motorvezérlésüknek hála akár a motor fordulatszámának megemelésével is képesek támogatni a feszültségszabályzó működését.
Idősebb gépkocsikban általában alacsonyabb a töltőfeszültség. Ennek egyik oka, hogy mechanikus feszültségszabályzó van felszerelve, amely acél rugólapjai elfáradva alacsonyabb töltést eredményeznek, ezeket szakember segítségével beállíthatjuk.
Szállítás
Az összes cella és monoblokk függőleges helyzetben szállítandó. A rövidre zárás elkerülése érdekében a kivezetéseket teljesen le kell szigetelni. A látható sérülésektől mentes akkumulátorok nem tartoznak a veszélyes áruk közé, amennyiben védve vannak rövidre zárástól, csúszástól, feldöntéstől, illetve sérüléstől, és függőlegesen, szabályosan és biztonságos módon vannak csomagolva raklapokon, illetve fadládákban. Sérült akkumulátordobozok esetében a nemzeti rendeletek tartandók be (veszélyes áruk).
Tárolás
A VRLA cellák és monoblokkok szállítása feltöltött és működésre kész állapotban történik. Száraz és hűvös, illetve hideg helyen
tárolandók, melegtől, vegyszerektől, gőzöktől és közvetlen napfénytől távol. Az MVR kategóriába tartozó akkumulátorok átlagos önkisülési értéke 20 °C hőmérsékleten kevesebb, mint 2,5 % havonta, ami újratöltés nélküli 12 hónapos polcon tárolási időtartamot biztosít.
Amikor egy átlagos egység feszültsége 2,06 V/cella alá esik, azt újra kell tölteni 2,27 V/cella ± 1% teljesítmény mellett minimum 48 óráig. Megjegyzendő, hogy az alacsonyabb környezeti hőmérsékletek (T<10°C) hosszabb tárolási időket tesznek lehetővé.
Kicsomagolás
Ellenőrizze a szállítási mennyiségeket, az esetleges szállítási sérüléseket és minden egyes egység feszültségét. A feszültségnek minimum 2,02 V-nak kell lennie cellánként. Az ezen érték alatti feszültség azt jelzi, hogy helyreállíthatatlan kár következett be a szállítás, illetve a tárolás közben és cserére van szükség. További információk beszerzése érdekében vegye fel a kapcsolatot munkatársainkkal. Amennyiben az egységet meg kell tisztítani, csak vízzel nedvesített ruhát használjon. Sohase használjon permetező szereket, vegyszereket, oldószereket és toll portalanítót.
Telepítési biztonsági intézkedések
Az akkumulátorokat olyan száraz és szellőztetett helyre telepítse, melynek környezeti hőmérséklete a lehető legközelebb van a 20 °C-hoz, és közvetlen napfénytől távoli. Határozottan ajánlott képzett és védőfelszereléssel ellátott személyzet igénybevétele az akkumulátorok telepítéséhez. Gondoskodjon a polcok, a szekrények és a polcos szekrények stabilitásáról, a cellák és a monoblokkok telepítése előtt. Kerülje a nyílt lángokat, az elektrosztatikus kisüléseket, szikrákat és ruházattal, ékszerekkel, karórákkal és eszközökkel bekövetkező zárt áramköröket az akkumulátor telepítésekor és üzemeltetésekor.
Telepítés
Kiszereléskor a negatív (-) sarut kell elsőként eltávolítani. Beszereléskor pont fordítva, a pozitív (+) sarut kell elsőként csatlakoztatni az új akkumulátor sarujához!
Egységek közti csatlakozások
Ellenőrizze az egységek polaritását és feszültségét az egységek közti csatlakozások létrehozatala előtt. Csak a gyártó által biztosított, illetve előírt csatlakozókat és tartozékokat használjon. Gondoskodjon arról, hogy minimum 8-10 mm légtér legyen az egységek között, és az egységek és a ház falai között a megfelelő légáramlás érdekében. Húzza meg a leszállított csavarokat 9±1 Nm forgatónyomatékkal. Ellenőrizze, hogy egyetlen csavart sem hagyott-e ki. A biztosított kenőzsírral kenje meg a csatlakozópontokat. A csatlakozókat, a csatlakozópontokat és a kábelrögzítőket fedje le szorosan a biztosított szigetelő
fedelekkel.
Akkumulátor sorok párhuzamosan kötése
Két vagy több sorba kötött akkumulátort azonos ellenállású kábelekkel kössön párhuzamosan, de csak a sorba kötött akkumulátorok végső csatlakozópontjainál. Gondoskodjon arról, hogy minden egyes sorba kötött akkumulátor sor fel legyen szerelve egy árammegszakítóval és egy biztosítékkal.
Párhuzamosan kötött akkumulátorok esetén csak az állandó feszültség melletti töltés fogadható el.
Csatlakoztatás a töltőberendezéshez, illetve külső áramkörökhöz
Ellenőrizze a teljes akkumulátor és az akkumulátor sorok feszültségét és polaritását. Gondoskodjon arról, hogy a töltőberendezés, illetve az egyenirányító készülék a megfelelő float töltési feltételek szerint legyen beállítva, mely 2,27 V/cella ± 1% 20 °C-on. Áramtalanítsa a töltőberendezést, illetve az egyenirányító készüléket. Először csatlakoztassa az akkumulátorpozitív (+) csatlakozópontját a töltőberendezés, illetve a külső áramkör pozitív (+) csatlakozópontjához és az akkumulátor
negatív (-) csatlakozópontját a töltőberendezés, illetve a külső áramkör negatív (-) csatlakozópontjához. Kisebb szikrázás
bekövetkezhet csatlakoztatáskor.
Indítás
A teljes telepített egységet a töltőberendezés szállítójának útmutatása szerint indítsa el. Az akkumulátor működésére, feltöltési feltételeire, karbantartására és felülvizsgálatára vonatkozó útmutatások az Üzemeltetési Utasításokban találhatók. Szükség esetén vegye fel a kapcsolatot a gyártóval, illetve a helyi eladójával.
Vészjelzések
Az akkumulátor szabaddá tett fém részei veszélyes feszültség alatt lehetnek. Telepítés hermetikusan elzárt térrészekbe nem engedélyezett. Amennyiben az akkumulátorok telepítése kapcsoló térrészekbe történik, gondoskodjon a megfelelő légcseréről. Az elemeket, illetve a monoblokkokat sohasem emelje meg a csatlakozópontoknál fogva. A cellákat és a monoblokkokat csak az engedélyezett irányba telepítse.
Motorkerékpár akkumulátor beüzemelése:
Mivel a motorkerékpár akkumulátorok használati ideje szezonális, a gyártók nem kész akkumulátorokat forgalmaznak, hanem száraz akkumulátorokat, amik mellé csomagolják (egyes gyártók esetében) az elektrolitot. A helyes üzembehelyezés elsajátításához nyújtunk segítséget!
A motorkerékpár akkuk rendhagyó módon, papírdobozba csomagolva kerülnek értékesítésre. A doboz általános tartalma egy száraz (üres) akkumulátor, és a betöltendő elektrolit, mely olyan saválló műanyag tárolóban van, amely az akkumulátorunk celláinak megfelelő számú egységgel rendelkezik. Jelen akkumulátorhoz a saruk rögzítéséhez szükséges kötőelemeket (csavarokat) is mellékeltek.
Az akkumulátoron egy záró fólia található. A záró fóliát el kell távolítani. Az eltávolított fólia helyén találjuk a beöntő nyílásokat, melyek közepe úgy van kialakítva, hogy a szintén fóliával lezárt elektrolit tárolókat kiszakítsa. Ennek előnye, hogy a teljes műveletsor alatt egyetlen csepp elektrolittal sem kerülünk kontaktusba.
Az elektrolit tárolóról óvatosan távolítsuk el a műanyag kupaksort vigyázva, hogy ne sérüljön, mert még szükségünk lesz rá! A tároló hat celláján lévő fóliát semmi esetre se szúrjuk vagy vágjuk ki! A tárolót a záró fóliákkal együtt helyezzük az akkumulátorbeöntő nyílásába, majd nyomjuk rá az abban kialakított hengeres vágó élekre, melyek így kilukasztva azt, megfelelő, lassú sebességgel belefolyatja az elektrolitot a cellákba. Ez 1-2 percet vehet igénybe.
Ezt követően zárjuk le az akkut az erre a célra kialakított fedéllel, amit korábban a tárolóról távolítottunk el. Helyezzükakkumulátorunkat töltő berendezésre, ügyelve a helyes polaritásra és a megfelelő (alacsony) töltőáramra!
A töltés végeztével hagyjuk az akkut 4-5 órát pihenni és végezzünk kontrolláló mérést! Az akkumulátor ezek után indításra alkalmas! Beépítéskor ügyeljünk a helyes polaritásra és a megfelelő rögzítésre!
Megjegyzés: Ha huzamosabb ideig nem használja az akkumulátort, azt szerelje ki, és teljesen feltöltött állapotban, fagypont feletti hőmérsékleten tárolja azt! Az akkumulátor méretétől függően 1-3 havonta tegye töltőre, hogy elkerülje a szulfátosodást és éveken át problémamentesen használhassa azt, akár csak a nyári szezonban!
Néhány zsebünket érintő jó tanács:
Miután megismerkedtünk az indító akkumulátor fejlődése során létrejött típusaival, térjünk vissza az eredeti problémához!
Mi tehát a tennivaló, ha hideg téli reggelen nem akar a motorunk életre kelni?
Ha indítózás közben a motor a szokásos sebességgel pörög, akkor a gyújtás vagy az üzemanyag ellátó rendszer vizsgálatával kezdjük.
Ha hallhatóan lassabban forog az önindító és a motor is, akkor az akku, a vezetékrendszer és az önindító vizsgálata vezethet el a hiba okához.
Először is szereljük le, majd tisztítsuk meg az akku kúpjait és a vezetékek csatlakozóit. Ha az első két kategóriába tartozó akkumulátorunk van, ellenőrizzük az elektrolit szintjét, szükség esetén pótoljuk a hiányzó desztillált vizet. Szereljük vissza a csatlakózásokat és indítózzunk. Ha a lassú forgás továbbra is fennáll, annak eldöntése szükséges, hogy az akku lemerült-e, esetleg használhatatlan, vagy az önindító hibás?
Ismerősünk jó állapotú, legalább a miénknek megfelelő indítóáramú akkumulátoráról megpróbálhatjuk a motorunkat beindítani. Ha sikerült, akkor a töltőrendszerünk vizsgálata következhet.
Ha nem sikerült "bebikázni" a motort, akkor persze nem lettünk okosabbak, ugyanis további két hibalehetőséggel kell számolnunk: ismerősünk akkuja megfelel-e a motorunk indításához, ill. az indítókábel csatlakozásai precízek-e. Az is előfordulhat, hogy a saját lemerült akkunk "szívja" le az ismerősünk akkuját.
Ezeket a kételyeket egy feszültségmérő műszerrel zárhatjuk ki. Ha indítózás közben az akkunk kapocsfeszültsége nem esik 10 V alá, akkor nem az akku indítóképességén múlik a siker. Ha ilyen esetben az önindítón 8,5-9 V-nál kisebb értéket mérünk, az akku és az indító közti vezetékek és csatlakozásaik a vétkesek.
Ha az akku feszültsége 10 V alá esik indítózás közben, további kísérletezés előtt érdemes az erőforrást feltölteni.
Csak abban az esetben cseréljünk akkumulátort, ha az autónk elektromos rendszere műszeres méréssel is kifogástalannak bizonyult!
Ne feledje, hogy az akkumulátor olyan, mint az Ön pénztárcája: bármilyen nagy is (a kapacitása), ha többet vesz ki belőle (fogyasztók) mint amit beletesz (generátor), előbb-utóbb kiürül!
Akkumulátor vásárlási tanácsok:
Milyen paraméterek alapján döntsünk?
Varázsszem:
Egy rendkívül érdekes és haszontalan dolog, amiről a gyártók kezdenek is leszokni végre. Miért haszontalan? Mert csak egyetlen cella állapotáról tudat minket. Ettől még akár bármelyik 5 másik cella hibás lehet. Jó megoldás lenne, ha mind a hat cellára felszerelnék, de ennek anyagi hátrányai lennének. Tehát nem szükséges.
Fogantyú:
Enélkül egy akku mozgatása kínkeserves, vagy lehetetlen dolog, mert az autók többségében szűk tárolórekeszbe kell azt helyezni. Tehát szükséges.
Ár:
A rendelkezésünkre álló kínálatból mindig a legjobbat válasszuk ki, anyagi lehetőségeinket figyelembe véve, de nem alárendelve.
Márka:
Célszerű olyan gyártók termékeit választani, amelyek valódi gyártók és nem csupán a nevüket adják egy termékhez. Erre azért van szükség, hogy az eladott termékekkel kapcsolatban esetlegesen felmerülő garanciális problémák tapasztalatait beültethessék a gyártásba is. Így fejlődik a technológia és javul a termék. Valamint egy valódi gyártó tisztában van azzal, hogy egy akkumulátor probléma gyártói vagy üzemeltetési okból jön létre, így egy esetleges meghibásodáskor nem állít a vevő elé akadályokat egy termék garanciális cseréjéhez, ha az gyártási hibából fakad.
Fizikai tulajdonságok:
Miután behatároltuk az anyagi helyzetünket és megtaláltuk a megfelelő akkumulátor márkát, már csak a megfelelő fizikai tulajdonságú akkumulátort kell tudnunk kiválasztani a következő paraméterek alapján:
- Akkumulátor méret:
Fontos, hogy egy autóba az oda tervezett méretű (és kapacitású) akkumulátort vásároljunk!
Ez a hosszúság, szélesség és magasság szempontjából értendő. Kisebbet semmilyen körülmények között ne válasszunk, mint amit a gépkocsi gyártója javasol!
A magasságot sem célszerű változtatni. Rögzítési szempontból sem mindegy mert pl. európai kivitelnél két standard létezik, az egyik a 190mm magas, a másik a 175mm magas. A magasabb helyére mindig tudunk alacsonyabbat választani, de csak akkor, ha a rögzítési megoldás ezt támogatja.
Alacsonyabb helyére magasabbat csak akkor szabad venni, ha nem korlátozza a csere lehetőségét a szabad magasság hiánya (nem okoz zárlatot a szabadon álló pólus) és rögzíthető marad az akkumulátor.
- Akkumulátor feszültség:
Korábban még 6V-os névleges feszültségű akkumulátorokkal is találkozhattunk, de 2011-re szinte teljesen általánossá váltak a 12V-os rendszerek. Ám az autógyártók a gépkocsik egyre növekvő elektromos igényeit a magasabb feszültségű rendszerekkel gondolják megoldani. 10 év múlva már akár 48V-os rendszerekkel is találkozhatunk az utakon.
- Akkumulátor polaritás:
Mit is jelent a jobb illetve bal pozitív kifejezés? Ha szemben áll velünk az akkumulátor (tehát a felénk eső oldalán van mindkét elektródája) akkor, ha jobb oldalon van a pozitív saru, „jobb pozitívos”, ha bal oldalon, „bal pozitívos”akkumulátorról beszélünk.
Általánosan elmondható, hogy az európai autógyártók a „jobb pozitívos”, ezzel szemben a japán gyártók a „bal pozitívos” rendszereket részesítik előnyben.
A pólusok kialakítása 98%-ban normál kivitelű, a maradék esetekben vékony (pl. japán kis akkumulátorok) illetve csavaros (pl. Ford egyes típusai) megoldású lehet.
- Akkumulátor kapacitás:
Az akkumulátor kapacitását Ah-ban (amperóra) adják meg a gyártók.
Ez a mérőszám megmutatja, hogy az akkumulátorunk mennyi energiát képes tárolni, pontosabban szolgáltatni egy órán keresztül. Tehát egy általános 45Ah kapacitású akkumulátort 10A folyamatos terhelés mellett, - utántöltés nélkül - 4 és fél óra alatt merül ki teljesen.
- Akkumulátor indítóáram:
Ettől az adattól függ, hogy betudjuk -e indítani az autónkat, vagy sem!
A gyártók többsége ma már csak az EN normát tünteti fel, régebben SAE, DIN és akár MSZ szerint is megadtak mérhető értékeket indító áramhoz.
Ettől a paramétertől függ, hogy milyen akkura van szükségünk, minden mást ennek kell alárendelni. Ha azakkumulátorunknak nincsen meg a megfelelő mértékű indító árama akár töltési hiányosságból, akár azért, mert a gyárilag előírtnál kisebb kapacitású akkumulátorunk van, nem fog indítani.
Az autógyártók amikor meghatározzák, hogy milyen akkumulátort kell elhelyezni a gépkocsiban, figyelembe veszik, hogy hány cm3-es a motor, hogy az benzines -e vagy dízel. Egy benzines motor indításához sokkal kevesebb energiára van szükség, mint egy dízelhez. A dízel motorokhoz leggyakrabban 72, 80 és 100Ah akkumulátorokra van szükség a motorméretétől és a gépkocsi felszereltségétől függően.
A benzines motorokhoz 35-100Ah-ig terjed a paletta, de például egy 100Ah akkumulátor sokkal nagyobb benzines motort forgat meg, mint dízelt.
Hol vásároljunk?
Az üzlet kiválasztásánál a legfontosabb kérdések:
'Mi lesz, ha esetleg az akkumulátorunk meghibásodik?', 'Vállal -e az üzlet írásos garanciát?', "Mit kell tennem, hogy egy garanciális eljárás lefolyhasson?", "Átveszik -e térítés mentesen a régi akkumulátoromat?"
Mindenképpen autóalkatrész kereskedelemmel foglalkozó céget javasolnék! El kell felejteni az ismeretlen internetes áruházakat, a hipermarketeket.
Olyan helyen kell vásárolni, ahol képesek az „álló” akkumulátorokat kezelni, és gondozni, az állás közbeni szulfát képződéstől megóvni, vásárláskor az akkut a megfelelő töltöttségi szinten átadni. A helyszínen, vagy központilag, de foglalkoznak teljes körű akkumulátor garanciális ügyintézéssel.
At RMC Motor Kft. minden fent említett kritérium szerint megfelelő választás!
Törökbálinti központjában a legkorszerűbb berendezésekkel felszerelt bevizsgáló állomásán, szakképzett kollégák akár 1 nap alatt választ adnak az akkumulátor garanciális igényére, holott erre a törvény 14 munkanapot biztosít .
Bármely partnerünktől díjmentesen tudjuk beszállítani a kérdéses akkumulátort 1rövid határidő alatt, így sok időt, üzemanyagot és pénzt takarít meg, ha megfelelő helyen vásárol.
Törökbálinti központunkban díjmentesen végezzük el a beüzemelést követő műszeres töltőrendszer ellenőrzést. Ez mindenkinek ajánlott, de van olyan akkumulátor márka, ahol kötelező feladat.
Még egyszer összefoglalva mit kell tennünk ahhoz, hogy elégedettek legyünk egy akkumulátor vásárlása esetén :
Megfelelő helyen vásároljunk!
Megfelelő márkát válasszunk!
Ügyeljünk a megfelelő paraméterek kiválasztására! Ezek minimálisan a fizikai méret, polaritás, kapacitás, indítóáram.
Tartsuk be a jótállási jegyben foglalt feltételeket! Ez gyártónként változhat.
Tartsuk be a tárolási szabályokat!
Tartsuk karban az akkumulátorunkat!
Az Önök által vásárolt termék az ISO 9002 minőségbiztosítási rendszer által megkövetelt normák szerint, folyamatos minőség-ellenőrzés mellett készült, ezért helyes beszerelés esetén problémamentesen működik....
A tönkrement akkumulátort átvesszük, szakszerűen tároljuk, majd a környezetvédelmi előírások figyelembevételével elszállíttatjuk.
Motorkerékpár és autó akkumulátorok széles választékával állunk ügyfeleink rendelkezésére.VARTA, PERION, ABS, Banner és LP típusok közül választhat.
Néhány általános tudnivaló az akkumulátorokról:
Felépítés szerint az akkumulátorok típusai:
Ólom, vagy savas akkumulátor
Oxigénrekombinációs, zárt ólomakkumulátorok
Nikkel-kadmium akkumulátor
Nikkel metál-hidrid (NiMH) akkumulátorok
Lítium-ion akkumulátor (Li-ion)
Lítium-polimer (Li-polymer) akkumulátor(*) a villamos energia termelése kémiai anyagok átalakulása révén történik
Az autóiparban használatos akkumulátorok főbb fajtái:
Az akkumulátoroknak meg kell különböztetni két válfaját, amellyel az autóalkatrész piacon találkozhatunk. Ezek a meghajtó és az indító akkumulátorok. A felhasználási szempontok alapján indítóakkumulátorról, vontatási vagy járműhajtó akkumulátorról, helyhez kötött vagy ipari felhasználású akkumulátorokról és vezeték nélküli készülékek akkumulátorairól eshet szó. Azakkumulátorok fejlesztésénél a cél: minél nagyobb kapacitás mellett minél kisebb méret és tömeg - vagy tudományosabban: minél nagyobb energiasűrűség.A meghajtó akkumulátorokra leginkább lakóautókban, hajókban, illetve vezetékes áramszolgáltatással nem rendelkező létesítményekben lehet szükség, de egyre jobban terjed a munkagépekben való felhasználása. Rendkívül jól tűrik az akár teljes lemerüléssel járó használatot, az úgy nevezett ciklikus terhelést Ezen akkumulátorok működési elvüket tekintve éppen ellentétei az indító akkumulátoroknak, hosszú ideig tartó folyamatos terhelésre lettek kifejlesztve.
Az indító akkumulátorok magas áramerősségük révén hajtják végre faladatukat rövid ideig tartó igénybevétel mellett. Az indítóakkumulátorok élettartamának csökkenéséhez, illetve akár tönkremeneteléhez vezethet a gyakori túlzott mértékű lemerítés.
Az indító akkumulátorok
Az akkumulátor feladata:
A gépjármű indító akkumulátorok feladata, hogy energiát tároljon arra az időre, amíg a generátor nem képes feszültséget szolgáltatni a működéshez.
Az akkumulátornak két fő feladata van:
1.A gépkocsi álló motorjának indítása és az ehhez szükséges segédberendezések árammal történő ellátása.
Például:Motorvezérlő elektronika;
Önindító;
Üzemanyag szivattyú;
Gyújtó- vagy izzító rendszer;
2. Fontos feladat a gépkocsi olyan berendezéseit energiával ellátni, amelyekre a motor kikapcsolt állapotában is szükség van:Belső és külső világítás;
Riasztó berendezés;
Szórakoztató elektronika;
Készenléti állapotban lévő elektromos berendezések memóriája;
Állófűtés.
Az akkumulátor felépítése, működési elve és gyártása:
Működési elve:
Az akkumulátor egy olyan energia tároló berendezés amely képes a töltés során felvenni a villamos energiát és azt vegyi energiává alakítva tárolni, amíg azt kisütéskor (fogyasztáskor) villamos energia formájában vissza nem nyerjük.
Savas ólomakkumulátorok
A normál kivitelű műanyag házas akkumulátorban ólom és ólomdioxid lemezek vannak felváltva elhelyezve, melyek ioncserélt vízzel hígított kénsavba merülnek. A ma használatos akkumulátorok teljesítmény és élettartam növekedése a gyártásban bekövetkezett fejlesztéseknek köszönhető.
AGM technológiás akkumulátorok
Az AGM technológia (Absorbent Glas Mat) lényege , hogy az ólomlemezek között, üvegszálas gyapotrétegben itatják fel az elektrolitot.
Gondozásmentes jellegüknél fogva igen népszerűek.
Balos vagy Jobbos ?
Ha az akkumulátor szemben van velünk - tehát a felénk eső oldalán van a két elektróda-, akkor beszélünk jobb pozitívosakkumulátorról, ha a pozitív csatlakozó nekünk jobbra esik. [ - + ] A személyautó indítóakkumulátorok 95%-a jobb pozitívos. Haszongépjárművek esetében az indítóakkumulátorok elektródáit a rövidebb oldalra szerelik.
Akkumulátor töltési és karbantartási tanácsok:
A gépkocsi töltési rendszere:
Hiába egy kiváló minőségű új akkumulátor, ha a gépkocsi töltési rendszere nem megfelelő állapotú. Az akkumulátordiagnosztika nem nagy ördöngösség. MINDEN meghibásodás oka utólag kideríthető az akkumulátor vizsgálata során!
A garancia nem terjed ki helytelen üzemeltetésből eredő meghibásodásokra! A helytelen töltés miatt nem csak az akkumulátorunk mehet tönkre, hanem gépkocsink minden elektromos berendezése, az izzótól a szórakoztató elektronikai berendezéseken, GPS-eken át egészen a motorvezérlő elektronikáig. Ezek a meghibásodások nem feltétlenül azonnal jelentkeznek! A fokozott túlterhelés miatt egyes felszerelések elemei elgyengülnek, majd a legváratlanabb pillanatban használhatatlanná válnak.
Ezért fontos, hogy egy új akkumulátor vásárlásakor gépkocsink elektromos rendszerét szakműhely által megvizsgáltassuk.
A gyártók ez ügyben két álláspontot képviselnek. Az egyik, hogy garancia csak szakszervizben történő beüzemelést követően él. Ez nem azt jelenti, hogy megveszünk egy akkumulátort és csak ott szereltethetjük be, - hiszen az esetek többségében akkumulátorra azonnal van szükségünk – hanem csak azt, hogy a beépítést követően 8 napon belül be kell vizsgáltatnunk a gépkocsink töltési rendszerét.
A másik, humánusabb eset, hogy a gyártó nem írja elő kötelező jelleggel a beépítést követő töltési rendszer bevizsgálást, hanem csak ajánlja. Minden a jótállási jegyben feltüntetett feltételnek meg kell felelni.
A gépkocsi elektromos töltési rendszerének bevizsgáltatása nem túl bonyolult művelet. Egy töltőáram vizsgálatot – egy voltmérő segítségével mi magunk is elvégezhetnénk.
Mit kell ilyenkor tenni?A gépkocsi újonnan beépített akkumulátorára csatlakoztatjuk mérő berendezésünket kikapcsolt motor mellett, lekapcsolt fogyasztókkal, ügyelve a helyes polaritásra. Ilyenkor a tárolt kapocsfeszültséget tudjuk mérni amely feltöltött akkunál 12,6-12,9V között alakul.
Indítsuk be a gépkocsi motorját! Sikeres indítás után a töltő áramnak 13,8-14,4V között kell lennie.
Kapcsoljuk fel a fényszórókat, majd a fűtő ventilátort közepes fokozatra! (Ez a két leggyakrabban együtt használt nagy fogyasztó a gépkocsiban.) Pár másodperc alatt be kell szabályozódnia a töltőáramnak 13,8-14,4V közé. Ha terhelve, vagy terheletlenül ennél több vagy kevesebb lesz az érték, forduljunk szakemberhez, mert az alul- vagy túltöltésakkumulátorunk tönkremeneteléhez vezethet!A modern gépkocsik általában terhelés nélkül és terhelten is az ideális 14,2-14,4V közötti feszültséget produkálják, hiszen elektronikus motorvezérlésüknek hála akár a motor fordulatszámának megemelésével is képesek támogatni a feszültségszabályzó működését.
Idősebb gépkocsikban általában alacsonyabb a töltőfeszültség. Ennek egyik oka, hogy mechanikus feszültségszabályzó van felszerelve, amely acél rugólapjai elfáradva alacsonyabb töltést eredményeznek, ezeket szakember segítségével beállíthatjuk.
Szállítás
Az összes cella és monoblokk függőleges helyzetben szállítandó. A rövidre zárás elkerülése érdekében a kivezetéseket teljesen le kell szigetelni. A látható sérülésektől mentes akkumulátorok nem tartoznak a veszélyes áruk közé, amennyiben védve vannak rövidre zárástól, csúszástól, feldöntéstől, illetve sérüléstől, és függőlegesen, szabályosan és biztonságos módon vannak csomagolva raklapokon, illetve fadládákban. Sérült akkumulátordobozok esetében a nemzeti rendeletek tartandók be (veszélyes áruk).
Tárolás
A VRLA cellák és monoblokkok szállítása feltöltött és működésre kész állapotban történik. Száraz és hűvös, illetve hideg helyen
tárolandók, melegtől, vegyszerektől, gőzöktől és közvetlen napfénytől távol. Az MVR kategóriába tartozó akkumulátorok átlagos önkisülési értéke 20 °C hőmérsékleten kevesebb, mint 2,5 % havonta, ami újratöltés nélküli 12 hónapos polcon tárolási időtartamot biztosít.
Amikor egy átlagos egység feszültsége 2,06 V/cella alá esik, azt újra kell tölteni 2,27 V/cella ± 1% teljesítmény mellett minimum 48 óráig. Megjegyzendő, hogy az alacsonyabb környezeti hőmérsékletek (T<10°C) hosszabb tárolási időket tesznek lehetővé.
Kicsomagolás
Ellenőrizze a szállítási mennyiségeket, az esetleges szállítási sérüléseket és minden egyes egység feszültségét. A feszültségnek minimum 2,02 V-nak kell lennie cellánként. Az ezen érték alatti feszültség azt jelzi, hogy helyreállíthatatlan kár következett be a szállítás, illetve a tárolás közben és cserére van szükség. További információk beszerzése érdekében vegye fel a kapcsolatot munkatársainkkal. Amennyiben az egységet meg kell tisztítani, csak vízzel nedvesített ruhát használjon. Sohase használjon permetező szereket, vegyszereket, oldószereket és toll portalanítót.
Telepítési biztonsági intézkedések
Az akkumulátorokat olyan száraz és szellőztetett helyre telepítse, melynek környezeti hőmérséklete a lehető legközelebb van a 20 °C-hoz, és közvetlen napfénytől távoli. Határozottan ajánlott képzett és védőfelszereléssel ellátott személyzet igénybevétele az akkumulátorok telepítéséhez. Gondoskodjon a polcok, a szekrények és a polcos szekrények stabilitásáról, a cellák és a monoblokkok telepítése előtt. Kerülje a nyílt lángokat, az elektrosztatikus kisüléseket, szikrákat és ruházattal, ékszerekkel, karórákkal és eszközökkel bekövetkező zárt áramköröket az akkumulátor telepítésekor és üzemeltetésekor.
Telepítés
Kiszereléskor a negatív (-) sarut kell elsőként eltávolítani. Beszereléskor pont fordítva, a pozitív (+) sarut kell elsőként csatlakoztatni az új akkumulátor sarujához!
Egységek közti csatlakozások
Ellenőrizze az egységek polaritását és feszültségét az egységek közti csatlakozások létrehozatala előtt. Csak a gyártó által biztosított, illetve előírt csatlakozókat és tartozékokat használjon. Gondoskodjon arról, hogy minimum 8-10 mm légtér legyen az egységek között, és az egységek és a ház falai között a megfelelő légáramlás érdekében. Húzza meg a leszállított csavarokat 9±1 Nm forgatónyomatékkal. Ellenőrizze, hogy egyetlen csavart sem hagyott-e ki. A biztosított kenőzsírral kenje meg a csatlakozópontokat. A csatlakozókat, a csatlakozópontokat és a kábelrögzítőket fedje le szorosan a biztosított szigetelő
fedelekkel.
Akkumulátor sorok párhuzamosan kötése
Két vagy több sorba kötött akkumulátort azonos ellenállású kábelekkel kössön párhuzamosan, de csak a sorba kötött akkumulátorok végső csatlakozópontjainál. Gondoskodjon arról, hogy minden egyes sorba kötött akkumulátor sor fel legyen szerelve egy árammegszakítóval és egy biztosítékkal.
Párhuzamosan kötött akkumulátorok esetén csak az állandó feszültség melletti töltés fogadható el.
Csatlakoztatás a töltőberendezéshez, illetve külső áramkörökhöz
Ellenőrizze a teljes akkumulátor és az akkumulátor sorok feszültségét és polaritását. Gondoskodjon arról, hogy a töltőberendezés, illetve az egyenirányító készülék a megfelelő float töltési feltételek szerint legyen beállítva, mely 2,27 V/cella ± 1% 20 °C-on. Áramtalanítsa a töltőberendezést, illetve az egyenirányító készüléket. Először csatlakoztassa az akkumulátorpozitív (+) csatlakozópontját a töltőberendezés, illetve a külső áramkör pozitív (+) csatlakozópontjához és az akkumulátor
negatív (-) csatlakozópontját a töltőberendezés, illetve a külső áramkör negatív (-) csatlakozópontjához. Kisebb szikrázás
bekövetkezhet csatlakoztatáskor.
Indítás
A teljes telepített egységet a töltőberendezés szállítójának útmutatása szerint indítsa el. Az akkumulátor működésére, feltöltési feltételeire, karbantartására és felülvizsgálatára vonatkozó útmutatások az Üzemeltetési Utasításokban találhatók. Szükség esetén vegye fel a kapcsolatot a gyártóval, illetve a helyi eladójával.
Vészjelzések
Az akkumulátor szabaddá tett fém részei veszélyes feszültség alatt lehetnek. Telepítés hermetikusan elzárt térrészekbe nem engedélyezett. Amennyiben az akkumulátorok telepítése kapcsoló térrészekbe történik, gondoskodjon a megfelelő légcseréről. Az elemeket, illetve a monoblokkokat sohasem emelje meg a csatlakozópontoknál fogva. A cellákat és a monoblokkokat csak az engedélyezett irányba telepítse.
Motorkerékpár akkumulátor beüzemelése:
Mivel a motorkerékpár akkumulátorok használati ideje szezonális, a gyártók nem kész akkumulátorokat forgalmaznak, hanem száraz akkumulátorokat, amik mellé csomagolják (egyes gyártók esetében) az elektrolitot. A helyes üzembehelyezés elsajátításához nyújtunk segítséget!
A motorkerékpár akkuk rendhagyó módon, papírdobozba csomagolva kerülnek értékesítésre. A doboz általános tartalma egy száraz (üres) akkumulátor, és a betöltendő elektrolit, mely olyan saválló műanyag tárolóban van, amely az akkumulátorunk celláinak megfelelő számú egységgel rendelkezik. Jelen akkumulátorhoz a saruk rögzítéséhez szükséges kötőelemeket (csavarokat) is mellékeltek.
Az akkumulátoron egy záró fólia található. A záró fóliát el kell távolítani. Az eltávolított fólia helyén találjuk a beöntő nyílásokat, melyek közepe úgy van kialakítva, hogy a szintén fóliával lezárt elektrolit tárolókat kiszakítsa. Ennek előnye, hogy a teljes műveletsor alatt egyetlen csepp elektrolittal sem kerülünk kontaktusba.
Az elektrolit tárolóról óvatosan távolítsuk el a műanyag kupaksort vigyázva, hogy ne sérüljön, mert még szükségünk lesz rá! A tároló hat celláján lévő fóliát semmi esetre se szúrjuk vagy vágjuk ki! A tárolót a záró fóliákkal együtt helyezzük az akkumulátorbeöntő nyílásába, majd nyomjuk rá az abban kialakított hengeres vágó élekre, melyek így kilukasztva azt, megfelelő, lassú sebességgel belefolyatja az elektrolitot a cellákba. Ez 1-2 percet vehet igénybe.
Ezt követően zárjuk le az akkut az erre a célra kialakított fedéllel, amit korábban a tárolóról távolítottunk el. Helyezzükakkumulátorunkat töltő berendezésre, ügyelve a helyes polaritásra és a megfelelő (alacsony) töltőáramra!
A töltés végeztével hagyjuk az akkut 4-5 órát pihenni és végezzünk kontrolláló mérést! Az akkumulátor ezek után indításra alkalmas! Beépítéskor ügyeljünk a helyes polaritásra és a megfelelő rögzítésre!
Megjegyzés: Ha huzamosabb ideig nem használja az akkumulátort, azt szerelje ki, és teljesen feltöltött állapotban, fagypont feletti hőmérsékleten tárolja azt! Az akkumulátor méretétől függően 1-3 havonta tegye töltőre, hogy elkerülje a szulfátosodást és éveken át problémamentesen használhassa azt, akár csak a nyári szezonban!
Néhány zsebünket érintő jó tanács:
Miután megismerkedtünk az indító akkumulátor fejlődése során létrejött típusaival, térjünk vissza az eredeti problémához!
Mi tehát a tennivaló, ha hideg téli reggelen nem akar a motorunk életre kelni?
Ha indítózás közben a motor a szokásos sebességgel pörög, akkor a gyújtás vagy az üzemanyag ellátó rendszer vizsgálatával kezdjük.
Ha hallhatóan lassabban forog az önindító és a motor is, akkor az akku, a vezetékrendszer és az önindító vizsgálata vezethet el a hiba okához.
Először is szereljük le, majd tisztítsuk meg az akku kúpjait és a vezetékek csatlakozóit. Ha az első két kategóriába tartozó akkumulátorunk van, ellenőrizzük az elektrolit szintjét, szükség esetén pótoljuk a hiányzó desztillált vizet. Szereljük vissza a csatlakózásokat és indítózzunk. Ha a lassú forgás továbbra is fennáll, annak eldöntése szükséges, hogy az akku lemerült-e, esetleg használhatatlan, vagy az önindító hibás?
Ismerősünk jó állapotú, legalább a miénknek megfelelő indítóáramú akkumulátoráról megpróbálhatjuk a motorunkat beindítani. Ha sikerült, akkor a töltőrendszerünk vizsgálata következhet.
Ha nem sikerült "bebikázni" a motort, akkor persze nem lettünk okosabbak, ugyanis további két hibalehetőséggel kell számolnunk: ismerősünk akkuja megfelel-e a motorunk indításához, ill. az indítókábel csatlakozásai precízek-e. Az is előfordulhat, hogy a saját lemerült akkunk "szívja" le az ismerősünk akkuját.
Ezeket a kételyeket egy feszültségmérő műszerrel zárhatjuk ki. Ha indítózás közben az akkunk kapocsfeszültsége nem esik 10 V alá, akkor nem az akku indítóképességén múlik a siker. Ha ilyen esetben az önindítón 8,5-9 V-nál kisebb értéket mérünk, az akku és az indító közti vezetékek és csatlakozásaik a vétkesek.
Ha az akku feszültsége 10 V alá esik indítózás közben, további kísérletezés előtt érdemes az erőforrást feltölteni.
Csak abban az esetben cseréljünk akkumulátort, ha az autónk elektromos rendszere műszeres méréssel is kifogástalannak bizonyult!
Ne feledje, hogy az akkumulátor olyan, mint az Ön pénztárcája: bármilyen nagy is (a kapacitása), ha többet vesz ki belőle (fogyasztók) mint amit beletesz (generátor), előbb-utóbb kiürül!
Akkumulátor vásárlási tanácsok:
Milyen paraméterek alapján döntsünk?
Varázsszem:
Egy rendkívül érdekes és haszontalan dolog, amiről a gyártók kezdenek is leszokni végre. Miért haszontalan? Mert csak egyetlen cella állapotáról tudat minket. Ettől még akár bármelyik 5 másik cella hibás lehet. Jó megoldás lenne, ha mind a hat cellára felszerelnék, de ennek anyagi hátrányai lennének. Tehát nem szükséges.
Fogantyú:
Enélkül egy akku mozgatása kínkeserves, vagy lehetetlen dolog, mert az autók többségében szűk tárolórekeszbe kell azt helyezni. Tehát szükséges.
Ár:
A rendelkezésünkre álló kínálatból mindig a legjobbat válasszuk ki, anyagi lehetőségeinket figyelembe véve, de nem alárendelve.
Márka:
Célszerű olyan gyártók termékeit választani, amelyek valódi gyártók és nem csupán a nevüket adják egy termékhez. Erre azért van szükség, hogy az eladott termékekkel kapcsolatban esetlegesen felmerülő garanciális problémák tapasztalatait beültethessék a gyártásba is. Így fejlődik a technológia és javul a termék. Valamint egy valódi gyártó tisztában van azzal, hogy egy akkumulátor probléma gyártói vagy üzemeltetési okból jön létre, így egy esetleges meghibásodáskor nem állít a vevő elé akadályokat egy termék garanciális cseréjéhez, ha az gyártási hibából fakad.
Fizikai tulajdonságok:
Miután behatároltuk az anyagi helyzetünket és megtaláltuk a megfelelő akkumulátor márkát, már csak a megfelelő fizikai tulajdonságú akkumulátort kell tudnunk kiválasztani a következő paraméterek alapján:
- Akkumulátor méret:
Fontos, hogy egy autóba az oda tervezett méretű (és kapacitású) akkumulátort vásároljunk!
Ez a hosszúság, szélesség és magasság szempontjából értendő. Kisebbet semmilyen körülmények között ne válasszunk, mint amit a gépkocsi gyártója javasol!
A magasságot sem célszerű változtatni. Rögzítési szempontból sem mindegy mert pl. európai kivitelnél két standard létezik, az egyik a 190mm magas, a másik a 175mm magas. A magasabb helyére mindig tudunk alacsonyabbat választani, de csak akkor, ha a rögzítési megoldás ezt támogatja.
Alacsonyabb helyére magasabbat csak akkor szabad venni, ha nem korlátozza a csere lehetőségét a szabad magasság hiánya (nem okoz zárlatot a szabadon álló pólus) és rögzíthető marad az akkumulátor.
- Akkumulátor feszültség:
Korábban még 6V-os névleges feszültségű akkumulátorokkal is találkozhattunk, de 2011-re szinte teljesen általánossá váltak a 12V-os rendszerek. Ám az autógyártók a gépkocsik egyre növekvő elektromos igényeit a magasabb feszültségű rendszerekkel gondolják megoldani. 10 év múlva már akár 48V-os rendszerekkel is találkozhatunk az utakon.
- Akkumulátor polaritás:
Mit is jelent a jobb illetve bal pozitív kifejezés? Ha szemben áll velünk az akkumulátor (tehát a felénk eső oldalán van mindkét elektródája) akkor, ha jobb oldalon van a pozitív saru, „jobb pozitívos”, ha bal oldalon, „bal pozitívos”akkumulátorról beszélünk.
Általánosan elmondható, hogy az európai autógyártók a „jobb pozitívos”, ezzel szemben a japán gyártók a „bal pozitívos” rendszereket részesítik előnyben.
A pólusok kialakítása 98%-ban normál kivitelű, a maradék esetekben vékony (pl. japán kis akkumulátorok) illetve csavaros (pl. Ford egyes típusai) megoldású lehet.
- Akkumulátor kapacitás:
Az akkumulátor kapacitását Ah-ban (amperóra) adják meg a gyártók.
Ez a mérőszám megmutatja, hogy az akkumulátorunk mennyi energiát képes tárolni, pontosabban szolgáltatni egy órán keresztül. Tehát egy általános 45Ah kapacitású akkumulátort 10A folyamatos terhelés mellett, - utántöltés nélkül - 4 és fél óra alatt merül ki teljesen.
- Akkumulátor indítóáram:
Ettől az adattól függ, hogy betudjuk -e indítani az autónkat, vagy sem!
A gyártók többsége ma már csak az EN normát tünteti fel, régebben SAE, DIN és akár MSZ szerint is megadtak mérhető értékeket indító áramhoz.
Ettől a paramétertől függ, hogy milyen akkura van szükségünk, minden mást ennek kell alárendelni. Ha azakkumulátorunknak nincsen meg a megfelelő mértékű indító árama akár töltési hiányosságból, akár azért, mert a gyárilag előírtnál kisebb kapacitású akkumulátorunk van, nem fog indítani.
Az autógyártók amikor meghatározzák, hogy milyen akkumulátort kell elhelyezni a gépkocsiban, figyelembe veszik, hogy hány cm3-es a motor, hogy az benzines -e vagy dízel. Egy benzines motor indításához sokkal kevesebb energiára van szükség, mint egy dízelhez. A dízel motorokhoz leggyakrabban 72, 80 és 100Ah akkumulátorokra van szükség a motorméretétől és a gépkocsi felszereltségétől függően.
A benzines motorokhoz 35-100Ah-ig terjed a paletta, de például egy 100Ah akkumulátor sokkal nagyobb benzines motort forgat meg, mint dízelt.
Hol vásároljunk?
Az üzlet kiválasztásánál a legfontosabb kérdések:
'Mi lesz, ha esetleg az akkumulátorunk meghibásodik?', 'Vállal -e az üzlet írásos garanciát?', "Mit kell tennem, hogy egy garanciális eljárás lefolyhasson?", "Átveszik -e térítés mentesen a régi akkumulátoromat?"
Mindenképpen autóalkatrész kereskedelemmel foglalkozó céget javasolnék! El kell felejteni az ismeretlen internetes áruházakat, a hipermarketeket.
Olyan helyen kell vásárolni, ahol képesek az „álló” akkumulátorokat kezelni, és gondozni, az állás közbeni szulfát képződéstől megóvni, vásárláskor az akkut a megfelelő töltöttségi szinten átadni. A helyszínen, vagy központilag, de foglalkoznak teljes körű akkumulátor garanciális ügyintézéssel.
At RMC Motor Kft. minden fent említett kritérium szerint megfelelő választás!
Törökbálinti központjában a legkorszerűbb berendezésekkel felszerelt bevizsgáló állomásán, szakképzett kollégák akár 1 nap alatt választ adnak az akkumulátor garanciális igényére, holott erre a törvény 14 munkanapot biztosít .
Bármely partnerünktől díjmentesen tudjuk beszállítani a kérdéses akkumulátort 1rövid határidő alatt, így sok időt, üzemanyagot és pénzt takarít meg, ha megfelelő helyen vásárol.
Törökbálinti központunkban díjmentesen végezzük el a beüzemelést követő műszeres töltőrendszer ellenőrzést. Ez mindenkinek ajánlott, de van olyan akkumulátor márka, ahol kötelező feladat.
Még egyszer összefoglalva mit kell tennünk ahhoz, hogy elégedettek legyünk egy akkumulátor vásárlása esetén :
Megfelelő helyen vásároljunk!
Megfelelő márkát válasszunk!
Ügyeljünk a megfelelő paraméterek kiválasztására! Ezek minimálisan a fizikai méret, polaritás, kapacitás, indítóáram.
Tartsuk be a jótállási jegyben foglalt feltételeket! Ez gyártónként változhat.
Tartsuk be a tárolási szabályokat!
Tartsuk karban az akkumulátorunkat!
Az Önök által vásárolt termék az ISO 9002 minőségbiztosítási rendszer által megkövetelt normák szerint, folyamatos minőség-ellenőrzés mellett készült, ezért helyes beszerelés esetén problémamentesen működik....